Show simple item record

dc.contributor.authorGhimpu, Natalia
dc.date.accessioned2024-08-14T08:30:52Z
dc.date.available2024-08-14T08:30:52Z
dc.date.issued2024-08-14
dc.identifier.issn9975-934-50-1
dc.identifier.urihttp://moldlis.bnrm.md//handle/123456789/2024
dc.descriptionGhimpu, Natalia. Bibliotecarul american: viziuni şi reflecţii pe marginea unei vizite de documentare / Natalia Ghimpu // Symposia Professorum, 8-9 octombrie 2004, Chişinău. – Chişinău: Universitatea Libera Internationala, 2005. – P. 88-91. - ISBN 9975-934-50-1.en_US
dc.description.abstractBibliotecile din SUA reflectă tradiţiile democratice, care caracterizează modul de viaţă american. Tot ce cuprinde cuvântul public este deschis pentru oricine. În SUA bibliotecile îşi merită pe deplin titlul de centru de instruire, centru de informare a comunităţii, centru de cultură, centru de socializare a individului, etc. Toată informaţia solicitată este găsită şi pusă la dispoziţia clientului, fie că pentru aceasta sunt folosite metodele tradiţionale, fie că sunt explorate posibilităţile referinţelor virtuale. Bibliotecarul american, bun specialist, cult, informat, bun cunoscător al psihicului uman, ocupă un rol deosebit în societate. Ne vom referi la bibliotecarii din oraşul Minniapolis, statul Minnisota unde am efectuat un stagiu de documentare timp de o lună, în anul 2003. Cum sunt pregătite resursele umane pentru activitatea în bibliotecile din acest stat? Trebuie să menţionez chiar de la bun început, că în stat nu există o facultate de Biblioteconomie la Universitate. Bibliotecar poţi să devii atunci când ai o facultate deja absolvită, în orice domeniu. Dar este obligatoriu de a absolvi Şcoala de Biblioteconomie ,,Sfânta Ecaterina” (2 ani), pentru a studia profesia de bibliotecar şi pentru a primi titlul de magistru în domeniu. Şcoala de Biblioteconomie ,,Sfânta Ecaterina” din Minniapolis are drept scop: pregătirea personalului pentru biblioteci; formarea politicii informaţionale; realizarea cercetărilor în domeniu; participarea la discuţii şi antrenări internaţionale în biblioteconomie, informare şi documentare.Cursanţii sunt selectaţi minuţios, ţinând cont de anumite criterii: deschidere pentru comunicare; gândire analitică; cunoştinţe în diverse domenii; deprindere de a lucra în echipă; neimplicarea politică din punct de vedere instituţional; calităţi umane; abilitate de a lua decizii; experienţa de voluntar în biblioteci. Viitorii specialişti în domeniul biblioteconomiei studiază profund disciplinele de specialitate, precum ar fi: managementul biblioteconomic şi informaţional; noile tehnologii informaţionale; selectarea materialelor; organizarea colecţiilor; grija pentru clienţi; metodele de cercetare; bazele teoretice ale biblioteconomiei. Cerinţele numite mai sus sunt actuale, fiindcă orice instituţie, la nivel guvernamental, are nevoie de personal ce ştie să organizeze informaţia, bazele de date, resursele documentare, şi să menţină în condiţii de funcţionare reţelele de calculatoare. După absolvirea şcolii, tânărul specialist primeşte titlul de Magistru în Biblioteconomie. La această etapă el încă nu are statut de bibliotecar, fiind stagiar timp de doi ani şi învăţând să ocupe un rol vital în proiectarea şi folosirea sistemelor informaţionale într-o manieră care să ajute oamenii să-şi rezolve problemele informaţionale proprii. Îşi face stagiul sub tutela celui mai bun bibliotecar. Pe parcursul acestor doi ani este familiarizat cu toate procesele de lucru şi este testat ca specialist în domeniu . După stagiu tânărul specialist obţine statutul de bibliotecar, misiunea căruia constă în a informa beneficiarul despre valoarea şi încrederea diverselor surse de informaţii.Bibliotecarul apare ca „intermediar între informaţie şi consumator” şi realizează trei funcţii de bază: • diagnosticarea, estimarea necesităţii de informaţie ; • decizia: organizarea informaţiei şi satisfacerea necesităţilor de informaţie ale patronilor; • evaluarea, determinarea faptului dacă diagnosticarea şi decizia au fost eficiente. Bibliotecarul american este un expert al necesităţilor de informare şi poate să le planifice şi chiar să le dirijeze. Iar menirea lui este de a spori înţelegerea dintre cetăţeni şi societate, de a avea grijă de oameni, de a rezolva problemele umane şi de a îmbunătăţi calitatea vieţii. Bibliotecarul american este în pas cu schimbările rapizi privind modul de accesare a informaţiei şi cerinţele celor care necesită cele mai intensive servicii şi echipamente tehnologice, încercând să satisfacă cerinţele cititorilor şi să promoveze servicii de bibliotecă pentru persoanele cu deprinderi insuficiente de lectură. Toţi bibliotecarii sunt membri ai Asociaţiei Bibliotecarilor. Asociaţia este condusă de un consiliu, format din directori de biblioteci, care, la rândul lor, au fost aleşi în mod democrat, de către membrii Asociaţiei la Congresul Bibliotecarilor. Congresul are loc o dată la patru ani, fiind delegaţi ca participanţi cei mai buni bibliotecari. La Congres se discută problemele actuale din domeniul biblioteconomiei (gestionarea, planificarea, achiziţia de documente, etc.). În bibliotecile americane se practică lucrul pe ore. Lucrul pe ore permite bibliotecarilor de a avea posibilitatea să capete experienţă diversă de lucru, de a lucra în biblioteci cu profil diferit. De exemplu, să activeze în biblioteca pentru copii, unde sunt anumite procese specifice de lucru cu copiii şi după program să fie angajat pentru câteva ore în biblioteca pentru maturi, unde sunt alte metode specifice de lucru. Astfel, bibliotecarul devine un bun specialist, ce posedă experienţe profesionale atât în lucrul cu clienţii maturi, cât şi cu copiii. Bibliotecarii, ce lucrează în bibliotecile pentru copii, posedă abilităţi deosebite privind arta de a comunica cu această categorie de clienţi, organizarea diverselor activităţi culturale, gen: lectura unei cărţi cu copiii şi părinţii acestora; citirea unei cărţi bilingve (de ex., engleză şi spaniolă; în funcţie de specificul comunităţii servite de către bibliotecă) etc. Dacă biblioteca este amplasată pe teritoriul unei comunităţi de vorbitori ai limbilor spaniolă ori somaleză, materialele promoţionale sunt elaborate în limba engleză şi în limba uzuală a comunităţii respective. În bibliotecile pentru maturi bibliotecarii oferă anumite servicii specifice cum ar fi: lecţii de a studia limba engleză (dacă biblioteca se află pe teritoriul unei comunităţi somaleze, spaniole...) etc. Toţi bibliotecarii sunt membri ai sindicatelor, dar ai diferitor sindicate. Directorii de bibliotecă sunt membri ai unei organizaţii, iar ceilalţi bibliotecari fac parte din altă organizaţie sindicală. Aceasta se explică prin faptul că în caz de conflict, fiecare parte, mai exact, directorul de bibliotecă şi bibliotecarul, sunt apăraţi fiecare de sindicatul său. Bibliotecarii americani sunt luptători activi pentru dreptul la informaţie veridică şi pentru accesul liber la ea. Promptitudinea, corectitudinea şi competenţa sunt atributele de bază ale bibliotecii şi ale bibliotecarului american.en_US
dc.description.abstractLibraries in the United States reflect the democratic traditions that characterize the American way of life. Everything encompassed by the term "public" is open to everyone. In the U.S., libraries fully deserve their title as centers of education, community information, culture, and socialization. All requested information is found and made available to the client, whether traditional methods are used or virtual reference possibilities are explored. The American librarian, a knowledgeable, cultured, and well-informed specialist with a deep understanding of human psychology, holds a special role in society. We will refer to the librarians from Minneapolis, Minnesota, where I completed a one-month documentation internship in 2003. How are human resources prepared for work in the libraries of this state? I must mention right from the start that there is no Library Science faculty at the university in this state. You can become a librarian after graduating from any faculty, in any field. However, it is mandatory to complete the "Saint Catherine" School of Library Science (two years) to study the profession of librarian and earn a master's degree in the field. The "Saint Catherine" School of Library Science in Minneapolis aims to prepare personnel for libraries, shape information policies, conduct research in the field, and participate in international discussions and training in librarianship, information, and documentation. Trainees are meticulously selected based on certain criteria: openness to communication, analytical thinking, knowledge in various fields, teamwork skills, non-political involvement at an institutional level, human qualities, decision-making ability, and experience as a volunteer in libraries. Future library science specialists study specialized disciplines in-depth, such as library and information management, new information technologies, material selection, collection organization, customer care, research methods, and the theoretical foundations of librarianship. The above requirements are current because any institution, at the government level, needs personnel who know how to organize information, databases, documentary resources, and maintain computer networks in working order. After graduating from the school, the young specialist receives the title of Master in Library Science. At this stage, they do not yet have the status of a librarian, being an intern for two years and learning to play a vital role in designing and using information systems in a way that helps people solve their own information problems. They intern under the supervision of the best librarian. During these two years, they become familiar with all work processes and are tested as a specialist in the field. After the internship, the young specialist obtains the status of a librarian, whose mission is to inform the beneficiary about the value and trustworthiness of various information sources. The librarian acts as an "intermediary between information and the consumer" and performs three basic functions: Diagnosing and assessing the need for information; Decision-making: organizing information and meeting the information needs of patrons; Evaluation: determining whether the diagnosis and decision were effective. The American librarian is an expert in information needs and can plan and even direct them. Their mission is to enhance understanding between citizens and society, care for people, solve human problems, and improve the quality of life. The American librarian keeps pace with the rapid changes in how information is accessed and the demands of those who require the most intensive services and technological equipment, striving to meet readers' needs and promote library services for those with insufficient reading skills. All librarians are members of the Library Association. The Association is led by a council made up of library directors, who are democratically elected by Association members at the Librarians' Congress. The Congress takes place every four years, with the best librarians being delegated as participants. The Congress discusses current issues in the field of librarianship (management, planning, document acquisition, etc.). Hourly work is practiced in American libraries. Working by the hour allows librarians to gain diverse work experience and work in libraries with different profiles. For example, they may work in a children's library, where specific processes for working with children are applied, and after their shift, they may be employed for a few hours in an adult library, where other specific methods are used. This way, the librarian becomes a skilled specialist with professional experience in working with both adult and child clients. Librarians working in children's libraries possess special skills in the art of communicating with this category of clients and organizing various cultural activities, such as reading a book with children and their parents, or reading a bilingual book (e.g., English and Spanish, depending on the community served by the library), etc. If the library is located in a community of Spanish or Somali speakers, promotional materials are developed in English and the community's common language. In adult libraries, librarians offer specific services, such as English language lessons (if the library is located in a Somali or Spanish community, etc.). All librarians are members of unions but belong to different unions. Library directors are members of one organization, while the other librarians are part of another union. This is because, in the event of a conflict, each party, specifically the library director and the librarian, is protected by their respective union. American librarians are active fighters for the right to accurate information and free access to it. Promptness, correctness, and competence are the fundamental attributes of the library and the American librarian.
dc.language.isoroen_US
dc.publisherDepartamentul Informațional Biblioteconomic ULIMen_US
dc.subjectlecturaen_US
dc.subjectMinniapolisen_US
dc.subjectMinnisotaen_US
dc.subjectŞcoala de Biblioteconomie ,,Sfânta Ecaterina”en_US
dc.subjectStatele Unite ale Americiien_US
dc.subjectCommunity Connecten_US
dc.subjectbibliotecarien_US
dc.subjectvizită de studiien_US
dc.subject2004en_US
dc.titleBibliotecarul american: viziuni şi reflecţii pe marginea unei vizite de documentareen_US
dc.typeArticleen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record