National Thematic Repository Moldova - NTR Mold-LIS

    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • 3. Biblioteci din învățământ
    • Articole
    • Utilizatori, alfabetizare și lectură
    • View Item
    •   DSpace Home
    • 3. Biblioteci din învățământ
    • Articole
    • Utilizatori, alfabetizare și lectură
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Abordări actuale ale lecturii

    Thumbnail
    View/Open
    Bălan. Abordări actuale ale lecturrii (433.9Kb)
    Date
    2023
    Author
    Bălan, Alina
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Pe lângă a deţine cunoștinţe de specialitate, a fi profesor de limba și literatura română presupune a stăpâni și a „traduce” didactic specifi citatea conţinuturilor cognitive, a ști când, cum, ce, de ce, cui, în ce manieră (formală, nonformală, uneori informală, tradițională sau modernă) oferi, într-un context comunicațional care reproduce condițiile reale ale vieții, în vederea pregătirii pentru viață. Aptitudinea de a forma competențele lectorale în mod autentic și holistic, conjugând fi resc noile teoríi ale educației, și capacitatea de a benefi cia de efectele acestui proces transformator sunt competenţe extrem de importante în lumea reală. Este necesară o sensibilizare și o educare a elevilor și a cadrelor didactice în acest sens pentru a se putea realiza o învățare efi cientă, în cadrul activităţii educaţionale ce integrează activ conceptele de literație și profesionalism extins al educatorului.
     
    To be Romanian Language and Literature teacher, besides necessity to have specialized knowledge, means to master and “translate” didactically the peculiarity of cognitive contents. To know when, what, how (formal, non-formal, sometimes informal, in traditional or modern way) you teach, why, to whom, in which communicative context, which simulates the real conditions of life in order to prepare your students for it. The ability to develop reading skills in a genuine way, using a comprehensive approach, combining the new theories of education, and the capacity to benefi t from the effects of this transformative process – both skills are extremely important in the real world. Sensitization and education of students and teachers is necessary to achieve effective learning within the educational activity that diligently integrates the concepts of literacy and extended professionalism of the teacher.
     
    Description

    Bălan, Alina. Abordări actuale ale lecturii / Alina Bălan // Lectura și scările : Culegere de articole : [în vol.] / Biblioteca Naţională a Republicii Moldova, Clubul Literar „Homo Aestheticus” ; director general: Elena Pintilei ; consultant științifi c, prefață: Ludmila Corghenci ; coordonator de ediție: Victoria Vasilica. – Chișinău : BNRM, 2023 (Primex-Com) – . – ISBN 978-9975-3510-1-0. - Vol. III. – 2023. – P. 26-32. DOI: DOI: 10.5281/zenodo.7457537.

    URI
    http://moldlis.bnrm.md//handle/123456789/1868
    Collections
    • Utilizatori, alfabetizare și lectură

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV